IT-café med plads til alle spørgsmål

Af Sarah Z. Ehrenreich, Greve Nord Projektet

Det handler om at blive fortrolig med den digitale verden, men også om at hygge sig og få en kop kaffe, når der er IT-Café i Askerød

Hvordan fungerer Nem ID? Hvordan overfører jeg billederne? Facebook – hvad er det?
Spørgsmålene er mange og meget forskellige, men i MIT-Ældres IT-Café er der plads til alle slags spørgsmål. De frivillige undervisere står klar til at hjælpe med alle borgernes spørgsmål og udfordringer.
”Her er ingen dumme spørgsmål. Og vi gennemgår gerne tingene flere gange, indtil de sidder fast og borgeren føler sig tryg ved selv at klare det,” fortæller Erik Andersen, der går under navnet EDB-Erik.
Erik er en af de frivillige, der hver 1. mandag i måneden holder åben IT-Café i Seniorklubbens lokaler i Stamhuset, Digehuset 9, i Askerød. IT-Caféen er arrangeret af MIT-Ældre, og alle borgere er velkommen til at komme ind forbi mellem kl. 10-12 og få hjælp til deres computer-problemer. IT-Caféen er åben: Mandag d. 5. oktober, 2. november og 7. december.
IT cafe 3

Alle slags problemer

Vejlederne står klar til at hjælpe med alt fra brugen af NEM ID, e-boks, mailprogrammer, opdateringer af computeren, læse digital post eller aviser online eller at overfører billeder fra digitalkameraet - for bare at nævne nogle eksempler.
”Det er meget forskelligt, hvad folk beder om hjælp til. For nogen er det første gang, at de overhovedet sidder foran en computer, og så tager vi den helt fra bunden og forklarer, hvordan tastaturet og musen fungerer. Andre har ret godt styr på det, men kan fx have behov for hjælp til at få sat deres e-boks rigtigt op, så de kan komme ind og læse beskederne fra kommunen,” forklarer EDB-Erik, mens han hjælper en af beboerne med at opdatere Windows på hans computer.
”Jeg havde besøg af en dame på et tidspunkt. Hun kunne ikke forstå, at hendes helt nye computer pludselig var så langsom om at starte. Så vidste det sig, at hun havde over 2000 mails liggende med ligeså mange kontakter, så det skulle computeren jo hente hver gang, at hun tændte den. Så det var slet ikke computeren, der var problemet. Sammen besluttede vi at slette den mailkonto og starte en ny. Hun blev så glad for den hjælp, for det havde hun ikke selv kunne finde frem til. Og jeg bliver glad, når jeg kan hjælpe folk, så de går glade herfra med et løst problem, og de finder ud af, at det faktisk ikke er så svært, som de har gået rundt og troet,” fortsætter han.

Research til 75 års fødselsdag

IT cafe 4Benny og Inger Nielsen sidder og klikker rundt på Agerskov Kros hjemmeside. De er ved at undersøge detaljerne til Bennys 75 års fødselsdag, der skal afholdes på kroen. De klikker rundt i menuerne på hjemmesiden, og særligt Inger har ret godt styr på det efterhånden.
”Jeg har fået helt styr på alt det der med netbank, e-boks osv. Det skal man jo kunne, så det har jeg lært nu. Men det kniber lidt med det med mails. Jeg kan ikke finde ud af, hvordan jeg skal svare tilbage på dem. Så det vil jeg gerne lære i dag,” siger Inger Nielsen.
Benny Nielsen er dog endnu ikke helt lige så sikker på alt det digitale.
”Jeg skal lære det hele fra bunden. Jeg synes, at det er lidt svært at huske det hele, men det kommer lidt ad gangen. Jeg skriver det ned på min blok, hvor man skal trykke, og hvad man skal gøre, så kan jeg bedre huske det til næste gang, så jeg selv kan gøre det derhjemme. Det hjælper, at man kan få tingene gentaget igen og igen, indtil man kan huske det, ” fortæller han.

EDB-Erik rykker ud

Ægteparret har været i IT-Caféen flere gange, og de er meget glade for den hjælp, de kan få der.
”Det er rigtig godt, at man kan komme herned. Det er nogle meget gode og tålmodrige undervisere, der forklarer tingene meget stille og roligt og gentager, hvis der er behov for det. Det er vigtigt for os, at det går ret langsomt, men også at de viser, hvordan det skal gøres og ikke bare ordner det for en. For det lærer vi det jo ikke af,” siger Benny Nielsen.
”Jeg havde jo aldrig arbejdet med computer før. Jeg har arbejdet med kasseapparat, men det er jo noget helt andet. Så for mig var det en helt ny verden. Men vi er da blevet meget bedre til det, og vi sidder nogle gange i hver sin ende af sofaen og spiller på hver vores iPad,” griner Inger Nielsen.
Hun har også haft besøg af EDB-Erik hjemme hos hende selv, hvor han er kommet forbi og har hjulpet med bl.a. oprettelsen af e-boks. Det er en ekstra service til borgerne, at EDB-Erik kan komme hjem til folk og hjælpe dem, så de ikke er afhængig af at skulle vente på en af IT-Caféerne.
IT cafe 1

Har du også brug for en hjælpende hånd?

Hvis du også synes, at det nye digitale kan være lidt svært at finde rundt i, så er der masser af hjælp og vejledning at hente hos MIT-Ældre. MIT-Ældre er et samarbejde mellem Ældre Sagen i Greve og Greve Kommune om at hjælpe Greves borgere 60+ til computertasterne. De dygtige IT-vejledere står for den gratis 1:1 vejledning, som finder sted i borgerens eget hjem eller på en af de mange IT-cafeer. Ring til frivillig koordinator May Grandahl på 23 31 82 21 mandag til torsdag mellem 10 og 14:00, hvis du ønsker hjælp eller mere viden om MIT-Ældre. Åbningstider på IT-caféerne finder du på www.greve.dk/mitældre
I Askerød er der IT-Café i Seniorklubbens lokaler i Stamhuset, Digehuset 9 hver 1. mandag i måneden kl. 10-12.

Aktiviteter i Greve Nord
thors collage

Her kan du se alle de mange aktiviteter og tilbud, som vi har i Greve Nord.
Læs mere

Bankospil i hele 2017

banko - web

Kom og vær med - skriv dem i kalenderen med det samme

Læs mere her