Flotte farver og bagehygge i Gersagerparken


Af Sarah Z. Ehrenreich, Greve Nord Projektet

Der var linet op med flotte akvarelfarver, pensler og voksdug, da der fredag formiddag var sommer-krea-værksted i Gersagerparken nummer 35.

Formiddagen startede med vandakvarelmaling, og Joan gav børnene en introduktion til, hvordan man skal arbejde med akvarelmalingen på det våde papir.
"Så kan du tage en anden farve her ved siden af, og se så... så løber de sammen og bliver en helt tredje farve" forklarer hun, mens den blå og grønne farve blander sig til turkis på det våde papir.
Senere på dagen var der også mulighed for, at børnene kunne bage flotte kager, men mørdejen skulle lige sætte sig først.
Det er anden gang, sommer-krea-værkstedet holder åbent for områdets børn, og der har været omkring seks børn hver gang. Krea-værkstedet er et gratis tilbud til områdets børn, hvor de kan komme og være med til at tegne med kridt, male, bage, spille spil og på anden måde hygge sig med de andre børn, mens der er skolesommerferie.

Sommer krea GP 1

 


Kom og vær med: Derfor er der åbent for alle børn i sommer-krea-værkstedet de næste to fredag formiddage (d. 18. og 24. juli) fra kl. 10-13 i Greve Nord Projektets lokaler i Gersagerparken 35. Alder: 9-12 år.


 Børnene skal også have noget at lave

Krea-værkstedet er drevet af to frivillige damer, Joan og Tunde, fordi de gerne vil lave noget for børnene.
"Der er masser af tilbud for de voksne i området, men der manglede noget for børnene. Specielt nu hvor de har ferie, kan det godt blive lidt kedeligt, hvis de bare skal gå derhjemme," forklarer Tunde.
"Ja, og den tanke havde jeg jo også gået og tænkt. Så da aktivitetskoordinator Suzanne sagde, at Tunde også var interesseret, satte vi os straks sammen og begyndte at planlægge, hvad vi kunne lave," fortsætter Joan.
Der er stadig plads til, at flere børn kan være med til krea-værkstedet og udfolde deres kreative evner. Her handler det ikke om, at man tegner helt inden for stregerne eller med moderigtige farver. Det vigtigste er, at man hygger sig og synes, at det er sjovt.
"Vi har det rigtig hyggeligt hernede. Børnene synes også, at det er sjovt, for der er jo flere af dem, der ikke har prøvet at arbejde med de her materialer før. Det giver også børnene mulighed for at opdage, at de faktisk har nogle kreative evner, som de måske ikke får brugt så meget," siger Joan, mens Tunde nikker.
"Det giver dem også noget selvtillid at opleve, at det her er de faktisk gode til. Man kan se, at de vokser, når de får ros for deres flotte arbejde," medgiver Tunde.
Det er meningen, at alle børnenes flotte kreationer skal udstilles, når krea-værkstedet er slut. Så bliver forældrene inviteret over til saftevand og kaffe, så børnene selv kan få lov til at vise, hvor dygtige de har været.

Sommer krea GP 2

Drømmen om et aktivitetshus i Gudekvarterene

Både Joan og Tunde vil gerne være med til at lave et mere fast kreativt værksted for børn og voksne i området. Ideer har de nok af: origami, perledyr, genbrugs sy-værksted, glasmaleri og meget mere. Derfor har de to damer talt om, at det kunne være rigtig godt med et aktivitetshus med placering i Gudekvarterene.
"Nu er der jo et i Askerød og et her i Gersagerparken. Men der mangler et ovre på den anden side af fx i et af Gudekvarterene. Det skulle være et sted, hvor alle beboerne kan mødes og hygge sig, og hvor der er aktiviteter for både børn og voksne. Det tror jeg, kunne trække mange folk til," siger Tunde.

 


Minister-ros til eleverne: I er simpelthen så seje!


Af Sarah Z. Ehrenreich, Greve Nord Projektet

Der var meget stor ros til de syv elever, der har gennemført forløbet Fessors Matematikvenner. Her har de knoklet de seneste 12 uger af en simpel årsag: De vil gerne være bedre til matematik.

"Jeg er så stolt af jer. I har grebet muligheden for at blive endnu bedre til matematik. I har gjort noget særlig godt for jer selv og jeres fremtid. Og I har gjort det helt frivilligt – også når det har været hårdt. Det kan I godt være stolte af," roste skoleleder Birgitte Pilgård, mens alle Arenaskolens elever og lærere klappede og hujede højt.
Rosen var rettet mod de syv elever fra 8.A., der de sidste 12 uger har brugt deres fritid på at træne matematik sammen med Matematikfessoren i Mælkebøtten i Gersagerparken. Hver uge har de frivilligt deltaget i en times ekstra matematik undervisning efter skoletid og derudover løst en masse online matematikopgaver. Formålet har været at blive bedre til færdighedsregning, så de er bedre stillet i forhold til både årsprøver og eksamen, men også alle de situationer i hverdagen der kræver, at man kan regne.
gruppefoto png
FessorsMatematikVenner forløbet startede i marts, og er et samarbejde mellem Arenaskolen, firmaet Matematikfessor, BRFkredit og Greve Nord Projektet – og ikke mindst de syv elever, der har arbejdet hårdt på at blive bedre til brøker, potenser, primtal og meget, meget mere.


Her kan du læse mere om, hvorfor eleverne har meldt sig, og hvorfor det er så vigtigt, at deltagelsen er frivillig

Ros fra ministeren og mange andre

Det var ikke kun skolelederen, der roste de syv deltagere. Også undervisningsminister Sofie Carsten Nielsen, der havde taget turen til Arenaskolen, var imponeret over elevernes engagement.
"I er simpelthen så seje. I har gjort en ekstra indsats for at blive bedre til matematik, og I har gjort det rigtig godt. I har stor grund til at være stolte af jer selv, og jeg vil gerne sige mange gange tillykke. I er beviset på, at det er sejt at være god i skolen, og at det kan betale sig at gøre sig umage og blive ved, selvom det kan være svært ", sagde undervisningsministeren, da hun overrakte de syv stolte elever deres diplomer ved forløbets afslutningsevent, der blev afholdt på Arenaskolen torsdag formiddag.
minister png

Der var mange, der gerne ville rose de syv deltagere for deres indsats. Også Greves borgmester Pernille Beckmann, selve Matematikfessoren Kasper Holst Hansen, formand for boligselskabet Gersagerparken BS61 Preben Husted og BRFkredit var oppe og rose eleverne, alt i mens de alle understregede, hvor meget matematik faktisk fylder i hverdagen, og hvor mange gange man bruger det - måske endda helt uden at tænke over det.

VM er også matematik

"Matematik er overalt. Derfor er det så vigtigt at kunne. Det er der, når man skal handle ind i supermarkedet, men det er også, når der bliver sendt raketter til månen, så de ikke bare drøner forbi. Eller når man skal lave statistik over, hvem der scorer mest i VM eller hvilket hold, der har haft flest straffespark. Er der nogen af jer, der ser VM? Så ved I, hvad jeg mener," forklarede undervisningsministeren, mens alle børnene hujede og klappede for at vise, at de var i hvert fald meget interesserede i VM.

Nu tør vi godt række fingeren op

To af de deltagere, der fik overrakt diplomer torsdag formiddag var Nadine og Dafina. De har begge siddet mange timer foran computerne i Mælkebøtten og bagefter derhjemme og terpet matematik og tal. Og selvom det har betydet, at de to piger har haft mindre tid til andre ting, har de ikke fortrudt.
"Jeg er rigtig glad for, at jeg har været med, for jeg kan mærke, at jeg er blevet meget bedre" siger Dafina, og Nadine nikker.
"Det er ligesom om, det hænger bedre fast nu. Noget af det vi har lært til MatematikFessor, havde vi jo også haft i skolen, men det var rigtig godt, at det blev repeteret, for det blev forklaret på en anden måde, så det sad bedre fast, og jeg forstod det bedre" fortsætter hun.
Efter de 12 uger føler begge pigerne sig bedre rustet til de kommende årsprøver og ikke mindst afgangseksamen fra 9. klasse, som venter om et år.
Nadine og dafine png
"Vi har fået en masse tricks til, hvordan vi kan gøre færdighedsregning lettere for os selv. Fx hvordan det er lettest at plusse to brøker eller huske, hvad der er primtal" siger Nadine.
Og de mange timers hårdt arbejde er da også givet god ud for de to piger, der begynder at kunne se, hvordan det smitter af på karaktererne.
"Vi har prøvet nogle gange, hvor vi har haft noget helt nyt i skolen, men fordi vi så har lært det hos Matematikfessor, så er vi de eneste, der ved, hvordan man skal gøre. Det er ret fedt!" fortsætter Nadine, og Dafina er enig:
"Ja, for så føler man sig klogere end de andre, og så tør man godt række fingeren op med nogle andre ting også. Og det er godt, for så får man bedre karaktere" siger Dafina.

Vi vil gerne blive ved med at blive klogere

Det med de gode karaktere er noget, som begge pigerne går meget op i, for de ved, at det er vigtig for at få en god fremtid, hvor man kan vælge, hvad man gerne vil uddanne sig til.
Hvad de to pigers fremtidsplaner præcist er, har de dog ikke helt besluttet endnu.
"Jeg ved, at jeg gerne vil på gymnasiet efter folkeskolen. Og så vil jeg måske gerne være matematiklærer" siger Dafina.
Under alle omstændigheder er de to kloge piger enige om, at de gerne vil fortsætte med at blive bedre til matematik. Og det ønske vil Matematikfessoren gerne hjælpe dem med.
Fordi Dafina, Nadine og de fem andre deltagere har været så glade for at være med i FessorsMatematikVenner, har entusiasmen og lysten til at lære og blive bedre til matematik smittet af på deres klassekammerater.
Derfor har firmaet MatematikFessor besluttet at give hele Arenaskolen et års gratis licens til det online matematikunivers, så alle eleverne nu kan øve matematik og færdighedsregning.
"Det er cool at blive klogere og specielt til matematik. Og vi synes, at det er overdrevet cool, at alle I elever her på skolen gerne vil gøre noget for at blive bedre og klogere. Det vil vi gerne belønne, og derfor får I alle nu mulighed for at blive endnu sejere til matematik" sagde Matematikfessor Kasper Holst Hansen, hvilket fik alle eleverne til at klappe højt.

 


Læs for mig - Gratis historier direkte på din telefon


Af Sarah Z. Ehrenreich, Greve Nord Projektet

Tænk, hvis du fik tilsendt otte spændende historier direkte på din telefon eller tablet, som du kunne læse højt for dit barn? Helt gratis og uden at du skulle røre en finger? Det kan du nu med kampagnen Læs for mig.

Børn elsker at få læst historie, men der kan være mange gode grunde til, at det ikke sker så tit. En travl hverdag, hvor man ikke lige har tid til at gå på biblioteket, ærgerlige oplevelser med bøder, fordi man har glemt at aflevere en bog eller det helt store spørgsmål: Hvad skal jeg læse højt?
Disse forhindringer slipper alle borgere i Greve Kommune nu for! D. 15. maj er startskuddet for kampagnen Læs for mig, der skal gøre det lettere for forældre at læse højt for deres børn.

LOGO LæsForMig Bredformat FarverGratis, nemt og bekvemt

Kampagnen består af en serie af otte børnevenlige fortællinger, der omhandler tiden omkring 1. Verdenskrig i årene 1914-1918. Historierne er gratis at benytte og er skrevet som en følgeton, så der ca. en gang om måneden efter d. 15. maj udkommer en ny historie. Historierne kan læses på nettet via computer, tablet eller telefon, og hvis man tilmelder sig den gratis tjeneste, kommer de helt automatisk ind på tablet eller telefon hver uge. Det er den anmelderroste forfatter Lars Bøgeholdt Pedesen, der skal skrive historierne, der kommer til at have et både nationalt og internationalt sigte – hele tiden i børnehøjde naturligvis.

Sådan tilmelder du dig: Send en sms med teksten GB LÆS til 1241, så får du direkte besked, hver gang en ny fortælling kan downloades. Tilmelding koster 0 kr. + alm. sms-takst.
Læs mere om kampagnen her

Målet med kampagnen er, at det skal være så nemt så muligt for forældre, bedsteforældre eller andre at læse for børnene, da højtlæsning har rigtig mange gode aspekter. Udover nærværet og hyggestunden styrker højtlæsning også barnets egen lyst og evne til at læse både skøn- og faglitteratur. Samtidig giver fortællingerne børnene et indblik i en af vor tids store historiske begivenheder, der danner grundlaget for vores verden i dag. I et mere langsigtet perspektiv skaber højtlæsning også en god læsetradition, som børnene forhåbentligt også selv vil føre videre, når de bliver ældre.

Bøger og fortællinger ud af biblioteket

Det er Greve Bibliotek, der er arrangør af kampagnen, der er støttet af Kulturstyrelsen. Læs for mig i Greve er en del af en landsdækkende kampagne, der skal få danskerne til at læse mere. Fire ud af ti danskere læser sjældent skønlitteratur, og derfor skal kampagnen vise Greves borgere, at bøger og litteratur generelt ikke kun findes på bibliotekerne, men i høj grad også er blevet tilgængeligt gratis på nettet. Fordelene er blandt andet, at man kan læse sine bøger direkte på de elektroniske instrumenter, som man alligevel har med sig over alt, at man ikke behøver at bevæge sig op til det fysiske bibliotek, og at man ikke behøver at bekymre sig om afleveringsfrister og dertilhørende gebyrer.
Greve Kommune er udvalgt blandt mange andre ansøgere som forgangskommune for det landsdækkende projekt, hvilket er en meget flot udnævnelse. Du kan læse mere om den del i artiklen her.

Husk at tilmelde dig

Hvis man vil have historierne serveret på sin tablet eller telefon hver uge, skal man tilmelde sig den gratis kampagne. Man kan godt læse dem uden at tilmelde sig ved at logge ind på bloggen, hvor de lægges op, men så er man ikke med i lodtrækningen om fine præmier, der også er en del af kampagnen.


Flot aften for ungt medieprojekt i Greve


Af U'n'Media

Siden december sidste år har godt 15 unge mellem 13 og 19 år i Greve arbejdet med medieprojektet U'n'Media.

Onsdag d. 9. april bød dekreative unge inden for til åbent hus.

En bred vifte af aktører på børne- og ungeområdet i Greve mødte op til arrangementet i Greve Ungdomscenter. Her stod de unge deltagere klar til at fremvise deres produktioner fra medieprojektet U'n'Media, der blev søsat i december sidste år.

Via artikelplancher, fotocollager og personlige fortællinger gav de unge et flot indblik i deres godt fire måneder lange rejse rundt i medieverdenen.

UnMedia

Begejstret skoleleder

Som de ældste i ungegruppen havde 19-årige Leonardo Torchia og 17-årige Rani Omar sat sig for at live-interviewe lederen af Arenaskolen, Birgitte Pilgård. De to medieglade drenge gav prøver på deres nylærte interviewteknik og kom blandt andet rundt om skolelederens holdning til fritidstilbudene i lokalområdet. Interviewet udmønter sig i en artikel, som bliver publiceret på medieprojektets hjemmeside www.uandmedia.dk.

"Det var rigtig spændende at møde de unge. Denne type projekt synes jeg, at vi skal have flere af. Det er den helt rigtige måde at engagere de unge på, samtidig med at man giver dem ekstra faglig ballast" siger Birgitte Pilgård fra Arenaskolen.

Også blandt de unge har projektet vakt begejstring.

"Det har virkelig været fedt, og jeg har lært meget på en anderledes måde, og i gymnasiet har jeg fået ros for at skrive bedre stile" siger Rani Omar, der går i 2.g på Greve Gymnasium.

Undervist af professionelle mediefolk

De unge i projektet er blevet inspireret og undervist af to journalister og en fotograf. De har hver onsdag hjulpet de unge på vej med deres projekter.

"Der har været stort engagement hele vejen igennem, og jeg er meget imponeret over de unges gåpåmod. De har virkelig rykket sig" siger Theis Lange Olsen, der til dagligt er journalist på DR.

Projektleder for U'n'Media, Lisette Willeforte Rasmussen, glæder sig over, at projektet fortsætter som minimum indtil sommerferien. "Der er løbende kommet flere og flere unge til, og det er berigende at opleve de historier de kaster sig over" fortsætter hun.

U'n'Media er udviklet i samarbejde mellem foreningen Livsbanen og satspuljeprojekterne i Greve Kommune.

 

FAKTA OM U'N'MEDIA:

- Projektet har ugentligt haft deltagelse af 15 unge mellem 13 og 19 år
- Projektet har været forankret i en mediecafé hver onsdag fra 16-19
- De unge har desuden været på flere ture. Blandt andet har de interviewet Huxi Bach, Omar Marzouk og Ida Corr, ligesom de har besøgt DR Byen på Amager og Louisiana.
- Projektet har en hjemmeside, www.uandmedia.dk, og er aktivt på Twitter og Facebook.


Overlevelsestur i vildmarken


Af Sarah Z. Ehrenreich, Greve Nord Projektet

Det var bestemt ikke for tøsedrenge, da otte unge drenge fra 8.A på Arenaskolen i weekenden var på overlevelsestur i Uggeløseskov.

De unge gav alle udtryk for, at det var en virkelig fed tur og de hyggede sig hele weekenden, men de skulle dog lige vænne sig til, at det var lidt anderledes end derhjemme.


Maden blev på ægte vildmarksmaner tilberedt over bål, og de bløde senge derhjemme var byttet ud med soveposer i en shelter.

Hvad laver en politihund?

Da de unge fredag eftermiddag havde fået indlogeret sig i shelteren, var det tid til lejerens første besøg. De fik besøg af flere politihunde og et par betjente fra lokalområdet. Betjentene havde taget hundene med på dte planlagte besøg, så drengene kunne møde hundene og høre mere om, hvordan man træner en politihund, hvad det kræver for en hund at blive uddannet politihund, og hvad politihundens arbejde består i. Besøget var en stor succes, og der blev stort set ikke talt om andet hele aftenen - og natten.
Men når man er på overlevelsestur, er der ikke tid til at ligge og slumre hele dagen. Lørdag stod der nemlig klatring på programmet. Da instruktøren havde givet en grundig introduktion og sørget for, at alle seler sad som de skulle, var det de unges egen tur til at klatre helt op til toppen af den høje klatrevæg.
Det krævede et par dybe indåndinger og en god portion overvindelse af sig selv. Men når man er på overlevelsestur, må man også skubbe sine personlige grænser, så op kom de unge. Bagefter var de alle med rette meget stolte over, at de havde gjort det, og hvor fedt det havde været.

Næste gang overnatter vi på Godset

Det var otte trætte unge drenge og tre voksne, der lørdag eftermiddag kunne vende næsen hjem igen mod civilisationen. Alle enige om, at det havde været en virkelig god tur, men at det nu også skulle blive meget rart igen at kunne sove i en blød seng om natten. Turen er støttet af Greve Kommune (SATSpuljeprojekterne) og er arrangeret i samarbejde med Forældrenetværket i Askerød og Godset. Planen er, at Greve Nord Projektet fremadrettet vil arbejde sammen med Godset om at arrangere nogle aktiviteter og overnatninger på Godset for at give de unge mellem 14-18 år et alternativt i fritiden.

 


MatematikFessoren og 8.A har indtaget Mælkebøtten


Af Sarah Z. Ehrenreich, Greve Nord Projektet

Otte unge fra Arenaskolen har sat sig for, at de vil være bedre til matematik. Derfor bruger de frivilligt en time hver torsdag eftermiddag til ekstra matematikundervisning hos MatematikFessoren i Mælkebøtten.

"Så tager vi den lige igen. Hvad er primtallene op til 20?" spørger matematiklæren Camilla Andreasen eleverne, og sammen gennemgår de primtals-rækken op til 20.
"Super fint! Det har I jo helt styr på nu, og det er rigtig godt, for det kan meget vel være noget af det, der dukker op i en færdighedsregning" fortsætter Camilla Andreasen, inden hun lader eleverne fortsætte med at lave individuelle øvelser med primtal på deres computere.
Primtal, potenser, brøker og procentregning er bare nogle af de matematikemner, som otte elever fra Arenaskolens 8.A kommer til at beskæftige sig med de næste uger, når de kommer til MatematikFessorens undervisning i Mælkebøttens IT-lokaler. MatematikFessor er et nyt tilbud, der skal styrke elevernes matematik forståelse, og i denne omgang er det altså otte elever fra Arenaskolen, der er udvalgt til at deltage i projektet, der er et samarbejde mellem firmaet MatematikFessor, Greve Nord Projektet og BRFkredit.

foto2Bedre til færdighedsregning og styrket selvtillid

Målet med lektionerne hos MatematikFessoren er, at de otte elever skal blive bedre til færdighedsregning og få en bedre forståelse for matematikkens logik og sammenhæng, så de er bedre rustet, når de skal til eksamen næste sommer.
"Men vi håber da også, at undervisningen kan give eleverne et selvtillidsboost, når de finder ud af, at de rent faktisk godt kan, og de begynder at kunne løse nogle opgaver, som de ikke havde troet, at de selv ville kunne finde ud af. Fordi vi har så få elever ad gangen er der større mulighed for at støtte den enkelte elev, og give dem nogle succesoplevelser med på vejen, der gerne skulle betyde, at de også har mod på at kaste sig mere ud i matematikundervisningen i skolen" siger Kasper Holst Hansen, der er manden bag MatematikFessor.

foto1


"Jeg er blevet bedre"

To af de piger der fast deltager i MatematikFessorens undervisning er Nadine og Dafina på henholdsvis 14 og 15 år. Og de har ikke noget imod at tage en ekstra times matematik efter den normale skoletid.
"Jeg synes, at det er et rigtig godt tilbud, og jeg kan mærke, at jeg er blevet bedre. Hvis der er noget, jeg ikke lige har forstået på skolen, så er det rigtig godt, at vi får det repeteret her. Så jeg er glad for at komme her" fortæller Dafina.
De to piger er begge meget glade for den måde, som undervisningen bliver delt op i.
"Det er lettere at huske det, som læreren forklarer, når man skal arbejde med det lige bagefter. Hvis der bliver gennemgået for meget op på tavlen først, så glemmer man hurtigt det, der blev forklaret i starten" forklarer Nadine, og Dafina fortsætter:
"Det er også godt, at der ikke så mange elever, for så kan man bedre få hjælp. Og det er heller ikke ligeså pinligt at spørge, hvis der er noget, man ikke helt forstår, som hvis man sad ovre i klassen."
Begge piger er da også blevet mere glade for matematikundervisningen i skolen også.
"Jeg var ikke udvalgt fra starten, men jeg spurgte faktisk min lærer, om jeg ikke også måtte komme med. Jeg kan godt lide matematik, og det er sjovere at blive endnu bedre" smiler Nadine.

Et frivilligt tilbud efter skole

Tilbuddet er et supplement til matematikundervisningen i folkeskolen, og foregår derfor efter skoletid. Eleverne er der frivilligt, og for de otte elever fra Arenaskolen betyder det, at de hver torsdag eftermiddag, skal gå direkte fra deres normale skoledag til en lektion hos Matematik-Fessoren.
Det er de samme otte elever, der har mulighed for at deltage i de 16 lektioner hos MatematikFessoren, som forløbet inkluderer. Eleverne er udvalgt af deres klasselærer, og da det er et frivilligt tilbud, er det op til eleverne selv at styre, hvor ofte de kommer hos MatematikFessoren. Interessen har dog været positivt stor, og der er gennemsnitligt seks elever hver torsdag.
"Vi har valgt, at det skal forgå frivilligt, for det skal være for de elever, der rent faktisk gerne selv vil gøre noget ved det og blive bedre. På den måde er de meget motiverede for at lære, når de kommer, og det giver jo et helt ideelt læringsmiljø" fortæller Kasper Holst Hansen.

foto 5
Tavleundervisning og opgaver på computeren

Undervisningen er en repetition af de grundlæggende matematikemner og udfordringer, som eleverne arbejder med i folkeskolen, men skiller sig ud i både undervisningsform og rammer. Hver torsdag er der to matematiklærere til de otte elever, hvilket betyder, at der er bedre tid til en-til-en-undervisning. Undervisningen består samtidig af lige dele fælles tavleundervisning og individuelt arbejde med opgaver på computeren, så eleverne selv kan sidde og arbejde opgaverne.
"Først underviser vi i fx brøker i 10 minutter og gennemgår, hvordan det hele fungerer, og derefter får eleverne selv lov til at arbejde med brøker på deres computere. Bagefter bygger vi så videre med et andet emne, og på den måde gennemgår vi 4-5 emner ved hver lektion. På den måde bliver undervisningen mere delt op, og eleverne skal ikke huske al tavleundervisningen, inden de får lov til at arbejde med det selv. Det betyder, at eleverne bedre forstår det, der bliver fortalt, og hvordan det skal bruges" forklarer Kasper Holst Hansen, der understreger, at formålet ikke er, at nå igennem hele 8.-9. klasses pensum på de 16 undervisningsgange. I stedet er det målet at sikre, at eleverne får styr på de mest grundlæggende matematiske emner.

200 opgaver udløser en hemmelig pakke
Som en del af tilbuddet til eleverne, kan de også gå ind og lave opgaver hjemme fra deres egen computer. De logger bare på online og kan så løse alle de opgaver, som de har lyst til. De kan selv vælge emnet, så de på den måde kan få styrket de, som det har svært ved.
Ligesom lektionerne i Mælkebøtten er det frivilligt, om eleverne vil lave de online-opgaver, men underviserne appellerer til, at eleverne skal bruge bare lidt fritid på matematikken også.
"Det er jo lige som alt andet, man glemmer det hurtigt, hvis man ikke holder det ved lige. Jeg ved godt, at I har travlt, men det kunne jo godt være, at I fik tid alligevel. Så skal vi ikke lave en aftale? Hvis I tilsammen har løst 200 opgaver derhjemme, inden vi mødes igen, så får I den her hemmelige pakke, når vi mødes på torsdag?" spørger Camilla Andreasen ud i lokalet, da torsagens lektion er ved at være forbi.
Eleverne kigger lidt rundt på hinanden og nikke så op til læreren. De vil gerne have den hemmelige pakke, der står og ser så fin ud ved siden af den elektroniske tavle. Derfor lover de Camilla, at det nok skal nå 200 online opgaver inden næste uge.

De skal fejres!

Når forløbet er færdigt i uge 24 bliver der afholdt en reception for eleverne. Hvad der præcist kommer til at ske, er endnu en hemmelighed. Men både undervisere, Greve Nord Projektet og BRFkredit er enige om, at det er vigtigt at vise eleverne, at de har gjort en rigtig god indsats, og derfor skal de fejres og dagen markeres.

Greve Nord Projektet er på pletten med kameraet, når der er reception, så husk at følge med her på siden.

foto4

 

Aktiviteter i Greve Nord
thors collage

Her kan du se alle de mange aktiviteter og tilbud, som vi har i Greve Nord.
Læs mere

Bankospil i hele 2018

banko - web

Kom og vær med - skriv dem i kalenderen med det samme

Læs mere her