Borgmesterbesøg på Arenaskolen


Af: Arenaskolen

Borgmester Hans Barlach lagde tirsdag den 11. december 2012 vejen forbi Arenaskolen i Greve for at se, hvordan der holdes fokus på idræt og bevægelse i skolen og på SFO'en. Det blev til et indblik i en hverdag med masser af bevægelse, sund mad og positiv indlæring, som de mange børn er rigtig glade for.

besg

Kaffen var klar og vaniljekransene og de kurdiske småkager sat frem, da Borgmester Hans Barlach kom til det nordlige Greve for at se, hvordan Arenaskolens profil med bevægelse og Idræt bliver en del af hverdagen på skolen.

Arenaskolen har igennem de sidste år haft fokus på fagligheden og tror på, at gennem fysisk aktivitet skal ny viden læres for dermed at blive husket. Derfor gør skolen en stor indsats for, at deres bevægelses- og idrætsprofil skal være en del af hele barnets dag. Hans Barlach kom til skolen kl. 13.30, hvor han efter en hurtig kop kaffe så, hvordan SFO'en er blevet en integreret del af skolens profil.

SFO'en laver motoriske test af børnene fra 0.-3. klasse, og der er rigtig gode resultater. Børnenes kondition er blevet mærkant forbedret ved den målrettet indsats, da alle børn i SFO'en har obligatorisk to-timers fysisk træning hver uge i skolens store hal, hvor de laver fastlagte motoriske og fysiske øvelser.

besg4

"Det er nogle rigtig gode timer, hvor børnene får sved på panden og har det sjovt med vennerne", siger Stina, der er souschef i SFO'en, og fortsætter: "Vi oplever også, at der er færre konflikter imellem børnene, efter vi har indført den fastlagte træning".

En god tilgang til læring

Mange undersøgelser viser da også, at børns trivsel og læring bliver bedre, hvis de regelmæssigt motionerer.

Hans Barlach var med i hallen og kunne ved selvsyn se, at børnene nyder den fastlagte bevægelsestid og de motoriske øvelser, der er en fast del af SFO'en på Arenaskolen. Børnene var meget stolte af at vise deres færdigheder frem og synes, at borgmesteren var rigtig sød.

"Der har selvfølgelig været lidt debat, om vi som SFO kan lave fastlagte aktiviteter, når det er i børnenes fritid, men vi synes, at resultaterne og fordelene taler deres tydelige sprog, og derfor er det kommet for at blive", siger SFO-leder Ib Kristiansen.

besg21

Herefter gik turen videre til SFO'ens køkken, hvor der dagligt laves sund mad sammen med børnene. Her kunne borgmesteren opleve børnenes glæde ved at lave sund og nærende mad til deres venner, der er trætte efter aktiviteterne i hallen.

"Vi mener, at det er vigtigt, at børnene lærer at bruge kroppen og samtidigt bliver bevidste om, hvor vigtigt sund mad er for deres trivsel. Det er vigtigt, at vi ser på hele barnet, når vi fokuserer på trivsel og læring", udtaler skoleleder Birgitte Pilgård.

Efter en time var besøget ved at være slut, og borgmesteren tog fra Arenaskolen lidt klogere på, hvad der sker på skolerne i Greve og meget klogere på, hvordan hverdagen ser ud i børnehøjde i Greve Kommune.

 


Den mystiske MR. Mox besøgte Arenaskolen til den årlige juletræsfest


Af: Arenaskolen

Over 500 børn og forældre havde fundet vej til Arenaskolen til den årlige juletræsfest torsdag den 6. december 2012. Festen blev indledt på scenen, hvor skoleleder Birgitte Pilgård bød alle velkommen.

Derefter åbnede alle eleverne deres boder, hvor der blev solgt juledekorationer, kager, ris a la mande, saftevand og meget andet. Juletræsfestens store overraskelse var dog besøget fra den mystiske MR. Mox.

mr. mox

Udover de mange lækre boder med julegodter, var 30 af Arenaskolens elever med i et stort Lucia-optog til stor begejstring for både elever og voksne. Der var mange stolte forældre.

"Efter at Lucia-optoget havde sunget to sange på scenen, kunne vi præsentere nogle af Arenaskolens dygtige børn, der optrådte med sang, skuespil og dansenumre. Der var ikke noget at sige til, at forældrene var meget stole. Men den største overraskelse var tryllekunstneren MR. Mox, der kom og optrådte", fortæller Arenaskolens viceskoleleder Martin Nielsen.

optrden

Under showet hjalp Arenaskolens børn MR. Mox med at trylle, og der blev kreeret flotte ballonfigurer. MR. Mox havde også taget sin papegøje med, der tryllede med spillekort.

Efter optræden på scenen, blev julemanden og hans kone vækket af alle børnene, der kaldte på dem. De dansede derefter alle om juletræet til masser af glade, børnevenlige julesange. Julemanden havde heldigvis husket sin gavesæk med slikposer til alle de artige børn, og der blev på indgangsbilletterne trukket lod om to store julekurve.

slush ice

Spurgte man børnene, hvad de synes bedst om ved festen, kom der meget blandede svar.

"Vi synes, at MR. Mox og hans papegøje var rigtigt dygtige til at trylle", fortalte nogle af eleverne fra 3. og 4. klasse.

Nogle af eleverne fra 1. klasse syntes, at det mest hyggelige, var at danse om juletræet med julemanden. Alle var dog enige om at det bedste var slikposerne. Alt overskud fra festen går ubeskåret til aktiviteter med børnene.

maling

"Det er vigtigt at holde de gamle traditioner i hævd. Det er også med til at samle elever og forældre på Arenaskolen. Netop et tæt samarbejde med forældrene vægtes højt på Arenaskolen. Vi er rigtige glade for, at der er så mange forældre, der bakker op om Arenaskolens mange aktiviteter", siger skoleleder Birgitte Pilgård.

 


Portræt: Ny børn- og ungemedarbejder vil skabe muligheder


Af: Marie Skjelbo Justesen, Greve Nord Projektet

Det er en erfaren mand, der siden 1. oktober har været ansat som børn- og ungemedarbejder i Greve Nord Projektet.

Maher Khatib kom til Danmark som flygtning fra Libanon i midten af 1980'erne, og arbejdet med flygtninge, unge mennesker og udviklingsarbejde – alt sammen krydret med et kunstnerisk tvist – har præget hans liv lige siden. Han brænder for arbejdet med at støtte og præge unge mennesker til at træffe gode valg, og han ved af erfaring, hvor vigtigt det er at skabe muligheder for et godt liv – især til dem, der ikke har det.

maher - web 2

"Jeg kan rigtig godt lide udfordringerne ved børn- og ungearbejdet, hvor det er de mange muligheder, der i fokus. Udsatte børn og unge har det svært, og mange har ikke den støtte hjemmefra, der skal til, for at de kan udvikle sig positivt. Børn og unge er jo fremtidens voksne og dem, der skal bære samfundet videre. Det handler om at se det store perspektiv og alle vinkler. Det er aldrig "bare" én ung, det handler om, men også den unges familie og samfundet omkring ham eller hende", forklarer Maher Khatib.

En god blanding af arbejde med unge i centrum

Maher Khatib er 45 år og har palæstinensisk baggrund. Han er gift og har tre børn. Han er uddannet teknisk tegner og har læst datalogi på universitetet, men hans erhvervserfaring strækker sig fra tolkearbejde, over forskelligt projektarbejde og til undervisning i grafisk arbejde – men stort set altid med unge som omdrejningspunkt.

"Jeg har altid været god til at snakke med mennesker og til at motivere og iværksætte. Jeg startede med at være tilknyttet Dansk Flygtningehjælp som tolk, og blev efterfølgende ansat som kulturformidler, hvor jeg også arbejdede med nytilkomne flygtninge. Det var jeg i flere år, men da jeg er skabs-kunstner har stor interesse for fotografi og grafisk design, blev jeg i en årrække tilknyttet Roskilde Tekniske Skole som underviser, hvor jeg også fik mit pædagogikum, en uddannelse i voksenpædagogik og i projektledelse", siger Maher Khatib.

Arbejdet med integration og unge blev dog aktuelt igen i 2006, hvor han blev headhuntet til at være projektkoordinator i et 2-årigt unge-projekt under Dansk Flygtningehjælp, der mundede ud i netværket PalUng – for palæstinensiske unge.

Sideløbende blomstrede Maher Khatibs egen interesse for det boligsociale arbejde, da han selv boede i et alment boligområde med en del problemer.

"Jeg kunne fornemme, at der var en uro i området blandt børnene og de unge, som mest handlede om, at de hang ud på stierne i området. Der var kun voksen-klubber i bebyggelsen, og jeg syntes ikke, at det var særlig godt. Så da jeg blev næstformand i bestyrelsen, begyndte jeg at opfordre til, at der skulle laves nogle ændringer, så der blev plads til alle", fortæller Maher Khatib.

Næste skridt – boligsocialt arbejde

Arbejdet med at skabe nogle nye tilbud til børn og unge kom boligselskabet for øre, og da der blev skabt et boligsocialt projekt i bebyggelsen i 2008, blev Maher Khatib projektleder i de næste 4 ½ år.

"Arbejdet med børn og unge er en proces, og det er vigtigt, at man hele tiden lader de unge vide, at man gerne vil dem – men samtidigt stiller krav til dem. Der skal hele tiden være fokus på resultater, hvor støtte og vejledning følges ad imod et fælles mål. Ofte lever børn og unge i udsatte boligområder i en anden virkelighed, og de mangler nogen, der kan sætte perspektiv på deres hverdag", siger Maher Khatib og fortsætter:

"Der er stort set altid et håb for, at personer kan udvikle sig, og det er mit pejlemærke i arbejdet. Det vigtigste er nok at sikre sig, at der bliver en ejerfornemmelse fra de unges side – at de selv tager et medansvar, og at de bliver taget seriøst. For så oplever man ofte, at de tager ansvar på flere områder og så er udviklingen i gang. Det er altid en spændende proces, som jeg glæder mig til at være en del af".

Maher Khatibs ansættelse som børn- og unge medarbejde er i første omgang tidsbegrænset frem til april 2013.


Om Maher:

• Maher har altid været aktivist i sit lokale bybillede, og han har blandt andet fået Integrationsprisen i Ringsted. Han stiller desuden op til Byrådet til næste år, hvor han sætter fokus på behovet for et ungehus i byen.

• Det er især fotografi, der tiltrækker Maher som kunstner, og han har blandt andet fået støtte fra Statens Kunstfond til sit arbejde. Han har også lavet rap-sange på arabisk, og han håber på at kunne trække nogle af de kreative aktiviteter med ind i arbejde med de unge i Greve Nord.

• Maher kan godt lide at rejse, men helst på den simple måde og med masser af adrenalin. Det er ikke luksus og charter der tiltrækker ham men derimod lokalbefolkninger og autentiske opleveler.

• Han har stor interesse i mennesker og lever efter devisen om ikke at have nogen fordomme over for mennesker – kun over for deres handlinger.


 

 


Ny lektiecafé skal nå bredere ud


Af: Marie Skjelbo Justesen, Greve Nord Projektet

Da det nye skoleår begyndte efter sommerferien inviterede Ungdommens Røde Kors Greve indenfor til en ny lektiecafé på Arenaskolen. Lektiecaféen har tidligere ligget i fælleshuset Mælkebøtten i Gersagerparken, men i kølvandet på en omorganisering i URK Greve og i et forsøg på at nå flere børn og unge i området, blev caféen flyttet til Arenaskolen. Der er åbent for hjælp fra de mange frivillige hver onsdag mellem kl. 17.00 – 19.00.

frivillige arenaskolen - web

"Formålet med lektiecaféen er at hjælpe de børn og unge i Greve, der har behov for støtte, og som måske ikke kan få den hjælp til lektierne derhjemme, som de har brug for. Vi stiller op med minimum ni frivillige unge mennesker hver uge, som alle meget gerne vil hjælpe", siger formand for URK Greve Anna Moestrup.

Formanden selv er også blandt de frivillige i lektiecaféen, og hun kan se en klar fordel i, at det er unge, der hjælper med lektierne. De er næsten alle gymnasieelever, så de har lærdommen frisk i erindring og kan samtidigt fungere som rollemodeller for børnene.

"Mange børn tilbringer en stor del af deres tid sammen med voksne, så det er bestemt en fordel, at det er unge mennesker, der står klar til at tage imod dem efter skole i lektiecaféen. Det giver dem forhåbentligt nogle idéer om, hvad man kan efter folkeskolen og nogle rollemodeller, der kan vise dem, at det faktisk kan være rigtig sjovt at gå i skole", forklarer Anna Moestrup og fortsætter:

"Der er meget der viser, at det gør en forskel for børn og unge, at der er en lektiecafé i deres lokalområde, og hvor det for nogle børn kan være svært at komme igennem skolen alene, betyder det meget, at der er en hjælpende hånd. Vi sørger selvfølgelig for, at det er lektierne, der er i fokus, men der er også plads til det sociale. Vi hygger os sammen og snakker med børnene. Det skal være en god oplevelse".

Der er ingen tvivl om, at det er ønsket om at gøre en forskel, der driver både Anna Moestrup og de andre unge frivillige i deres engagement i lektiecaféen. Håbet om at kunne gøre en forskel driver mange af dem.

"Vi vil rigtig gerne have budskabet om lektiecaféen bredere ud, så giv det gerne videre. Der står altid en gruppe søde og dygtige frivillige klar til at hjælpe med lidt af hvert, og der er plads til mange børn i lokalet på Arenaskolen. Vi håber, at børnene og de unge i området også vil se lektiecaféen som et frirum, hvor vi kan hygge os sammen", siger Anna Moestrup.

Lektiecaféen er åben på Arenaskolen for alle børn og unge i Greve Nord hver tirsdag mellem kl. 17.00 – 19.00. For yderligere information send en mail til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

 


Ny selvstændig Ungeklub i Gersagerparken


Af: Marie Skjelbo Justesen, Greve Nord Projektet

En ny Ungeklub for 18 - 25-årige beboere er blevet åbnet i et af lokalerne i fælleshuset Mælkebøtten i Gersagerparken. Klubben er en selvstændig forening, der med støtte fra Greve Nord Projektet skal fungere som hyggeklub for de unge medlemmer, hvor de kan mødes og snakke sammen. Foreningen bliver et forum for dialog om, hvordan det er at være ung beboer i Gersagerparken og i Greve.

maelkeboetten - web

"Vi synes, at klubben er et spændende projekt og en ny tilgang til de unge, som vi ser frem til at følge og støtte op omkring. Som forening er klubben startet op under de gældende regler for foreninger og i henhold til de retningslinjer, der er for klubber i Gersagerparken. Jeg ser det som en god måde, hvorpå vi giver de unge en mulighed for at vise, at de kan leve op til reglerne og tage ansvar for klubbens daglige drift. De er alle meget opsatte på at få det til at fungere", siger sekretariatsleder i Greve Nord Projektet Bo Mouritzen.

Ungeklubben er udelukkende for de 18 – 25-årige, der alle er betalende medlemmer. Den er selvdreven med en bestyrelse, gældende vedtægter og hvor minimum 75 pct. af medlemmerne skal bo i Gersagerparken.

"Det er med en vis bekymring, at afdelingsbestyrelserne i BS61 og i Greve Boligselskab åbner en Ungeklub i bebyggelsen. Vi har understreget, at de unge har samme betingelser som de andre klubber i Gersagerparken, og at den bestyrelse, der er nedsat af de unge selv, skal tage ansvar for, at klubben overholder alle reglerne. Hvis reglerne overskrides, må klubben ophøre med at eksistere, så det er op til de unge, hvor længe de vil have deres klub", siger afdelingsbestyrelsesformand i BS61 Preben Husted.

Gersagerparken har et stærkt klubliv, og for Bo Mouritzen er Ungeklubben en god mulighed for, at de unge beboere kan få et indblik i beboerdemokratiet og dermed en større forståelse for samfundet.

"De unge har i høj grad selv formet deres vedtægter og foreningens grundlag, og jeg ser det som en rigtig god mulighed for at komme i dialog med dem, og dermed også skabe grobund for et godt afsæt til rådgivning om job og uddannelse. Det er nogle af de punkter, som Greve Nord Projektet har meget fokus på", siger Bo Mouritzen.

Greve Nord Projektets børn- og ungemedarbejdere vil føre tilsyn med klubben.

 


Spændende oplæg i Pigeklubben om uddannelse og job


Af: Marie Skjelbo Justesen, Greve Nord Projektet

Siden sommerferien har Pigeklubben i Greve Nord haft fokus på uddannelse. En gang om måneden har en kvinde kigget forbi og holdt et spændende oplæg om hendes valg af uddannelse og job.

Formålet med besøgene er at give pigerne et indblik i nogle af de mange muligheder, der findes inden for uddannelsessystemet gennem personlige oplæg om disse kvinders vej fra folkeskolen og videre. Det skal give pigerne motivation og inspiration til at forme deres egen sti ud på uddannelsesmarkedet.

pigeklub1

"Idéen med at lave et "Hvad-kan-jeg-blive"-forløb startede efter, at vi havde haft forfatter og oplægsholder Kristina Aamand på besøg. Hun gav et inspirerende oplæg om sin egen oplevelse af at have et ben i hver lejr, da hun er halv araber og halv dansker. Hendes besøg affødte mange spørgsmål og megen debat blandt pigerne, hvor fokus bandt andet landende på job og uddannelse", fortæller Khadija Al Mohammadi, der er tovholder på Pigeklubben.

De personlige valg

Med udgangspunkt i dette begyndte Khadija Al Mohammadi at invitere en kvinde med anden etnisk baggrund til at komme og holde et oplæg om, hvordan og hvorfor hun havde valgt sin uddannelse, og hvad uddannelsen kan bruges til. Gennem de personlige beretninger håber hun på, at pigernes horisont bliver åbnet, og at de får et bedre indblik i de mange forskellige muligheder, der findes inden for det danske uddannelsessystem.

"Vi har haft besøg af en fotograf, en studerende på kunstakademiet og en arkæolog. Pigerne har været utrolig nysgerrige og har stillet mange spørgsmål. Det kan være noget af en jungle – især når man ikke ved, hvad man vil. Pigerne er fra 12 år og op til 16 år, så vi er ude i god tid, men det tror jeg også, at man skal være. Vi forsøger at skabe et afslappet forum, hvor der er plads til alle", siger Khadija Al Mohammadi og fortsætter:

"De fleste af oplægsholderne har en anden etnisk baggrund end dansk, og det er bevidst. Vi vil gerne sikre, at der er en form for identifikation, og at pigerne kan stille nogle af de spørgsmål, som en person, der kan relatere sig til deres kulturelle baggrund, kan svare på. Vi har derfor haft både en libaneser, en palæstinenser, en syrer og den næste oplægsholder har pakistansk baggrund".

pigeklub2

Rollemodeller og de mange muligheder

Det handler om at skabe nogle rollemodeller, der kan få pigerne til at se og forstå de mange muligheder, de har. Gennem et længere forløb med månedlige oplæg kan pigerne finde inspiration og på mere viden og dermed også finde ud af, hvad de gerne selv vil.

"Alle oplægsholderne er uddannet i Danmark, og vi forsøger at få oplæggene til at spænde bredt, så der er noget for enhver interesse. I Danmark har vi et rigtig godt uddannelsessystem, og vi er generelt gode til at bruge vores faglighed på tværs. Bare fordi vi uddanner os inden for ét område, er vi ikke nødvendigvis låst fast i dette, og det er et budskab, som jeg synes er utroligt vigtigt at få ud", siger Khadija Al Mohammadi og fortsætter:

"Jeg synes også, at det er utrolig vigtigt, at vi får de her piger til at forstå, at deres etniske og kulturelle baggrund kan ses som en stor ressource og ikke som en begrænsning. Der findes så mange positive muligheder for de her piger, hvis de vælger at se sig selv som en del af en stærk gruppe med mange fordele i stedet for en svag gruppe. De har blandt andet et forspring i forhold til deres kendskab til en anden kultur og til et andet sprog, som de kan bruge aktivt i deres uddannelse og fremtidige arbejde".

pigeklub3

Det næste oplæg i Pigeklubben bliver om juristuddannelsen.

Pigeklubben holder til i kælderen under Stamhuset på onsdage mellem kl. 16.00 - 19.00. Kontakt gerne Khadija Al Mohammadi for mere information tlf.: 60 35 46 69.

 

Aktiviteter i Greve Nord
thors collage

Her kan du se alle de mange aktiviteter og tilbud, som vi har i Greve Nord.
Læs mere

Bankospil i hele 2017

banko - web

Kom og vær med - skriv dem i kalenderen med det samme

Læs mere her