Portræt: Skoleleder skaber rammer omkring sundhed og bevægelse


Af: Marie Skjelbo Justesen, Greve Nord Projektet

En god skole skal rumme alle elever, og det vigtigste skridt for at opnå dette, er at skabe de bedste rammer for alle med fokus på det, som hvert barn er god til.

Med en baggrund som leder af en specialskole i København ved skoleleder for Arenaskolen Birgitte Pilgård, at den fornemmeste opgave for en skole er at opbygge de bedste betingelser for eleverne, så de kan blive motiveret og inspireret til at udvikle sig yderligere.

Som profilskole med et særligt fokus på sundhed og bevægelse sætter Arenaskolen for alvor gang i eleverne, der alle dagligt bliver opfordret til at bruge deres energi konstruktivt i undervisningen.

birgitte pilgaard - web

"Arenaskolen blev allerede i 2006 udnævnt til at være en profilskole med særligt fokus på sundhed og bevægelse. Det betød, at der blev igangsat en proces, der skulle sørge for, at der kom meget mere bevægelse ind i elevernes skoledag. Vi har haft stor succes med dette i blandt andet indskolingen, hvor de små elever får brugt deres energi mere konstruktivt – blandt andet gennem Læs & Løb, hvor de starter morgenen med at løbe 10 minutter for så herefter at læse 10 minutter", fortæller Birgitte Pilgård, der har været skoleleder på Arenaskolen siden april 2012.

Stor erfaring

Birgitte Pilgård er uddannet lærer, og hendes første lederstilling inden for skoleverdenen var som administrativ afdelingsleder og senere konstitueret skoleleder for en skole for elever med særlige behov i København. Her blev hun for alvor opmærksom på, hvor vigtigt det er, at miljøet og rammerne bliver tilpasset børnene, så de kan udvikle sig uden begrænsninger. Denne tilgang sørger for at skabe gunstige rammer for indlæring ved at tage udgangspunkt i den enkelte elev, og den har hun taget med sig i sine andre stillinger. Birgitte Pilgård har blandt andet været administrativ leder på en folkeskole i Køge og viceskoleleder på Krogårdsskolen i Greve Nord.

"Mens jeg var på Krogårdsskolen, blev jeg opmærksom på Arenaskolen. Jeg synes, at det var en rigtig spændende skole – både på grund af elevsammensætningen og den nye profil, som skolen var begyndt at arbejde med. Al forskning viser, at der er en positiv sammenhæng mellem bevægelse og indlæring, og der er rigtig mange muligheder for at skabe de rette betingelser og rammer for dette ved at tage udgangspunkt i hver elev og hans eller hendes kompetencer. Vi skal se elevernes energi som et positivt plus, som vi dermed kan udnytte til deres fordel", siger Birgitte Pilgård.

Bevægelsen skal fylde i hverdagen

Det øgede fokus på bevægelse betyder blandt andet, at alle elever har fire idrætslektioner om ugen, og at der er udeskole en hel dag om ugen i 4., 5. og 6. klasse, hvor undervisningen bliver flyttet udenfor. Det betyder, at nogle elever får gående engelskundervisning, andre klarer naturfagstimen på stranden, og at hjemmekundskab bliver flyttet ud til bålpladsen. Når det gælder sundhed, så har skolen en fast sundhedspolitik, hvor eleverne blandt andet kan få gratis havregrød om morgenen, at der udelukkende bliver serveret sund mad i kantinen, og at der er faste regler omkring begrænsede mængder af kage og slik til for eksempel fødselsdage.

"Næste skridt i at fremhæve profilen yderligere bliver en gennemgående renovering af skolen både indvendigt og udvendigt. Vi laver blandt andet gangene om til små løbebaner, sætter boksebolde og motionscykler op i fællesarealerne og flere andre ting, der indbyder eleverne til bevægelse. Udendørs skal vi have lavet et motionsområde med træningsredskaber for de store elever, og der skal generelt laves flere tiltag, så eleverne hele tiden kan blive motiveret til at kaste sig ud i bevægelse", forklarer Birgitte Pilgård.

Målet med at gøre rammerne endnu mere klare, så de både understøtter elevernes behov og skolens profil, er, at der forhåbentligt på sigt kan skabes en eliteidrætsklasse på skolen. Her skal eleverne kunne specialisere sig inden for idræt og sundhed og dermed kunne skabe de bedste betingelser for videre uddannelse inden for dette område. Derudover arbejdes der også på at skabe et yderligere samarbejde mellem vuggestuer, børnehaver og SFO'er i Greve Nord, så bevægelse og sundhed kan følge børnene fra vuggestuen og frem til og med 9. klasse.


Om Birgitte:

• Som barn var Birgitte ikke selv særligt glad for at gå i skole, men hun har efterfølgende taget revanche. Nu er efteruddannelse en central del af hendes mål om hele tiden at forbedre sig, og det er ren selvforkælelse for hende. Hun har blandt andet taget flere lederuddannelser og en økonomiuddannelse og er nu i gang med at tage en overbygning på sin coach-uddannelse.


• Birgitte startede tidligt med at arbejde, da hendes forældre havde en butik. Hun stod tidligt bag kassen første gang, og som 11-årig arbejdede hun første gang alene i sine forældres venners Tips- og Lottokoisk.


• Birgitte har altid arbejdet meget og gået rigtig meget op i sit arbejde. Hun har to drenge på 18 år og 22 år, og hun har altid formået at få arbejdet til at gå op med familielivet. Dog kæmper hun nu med at finde tid til sin hund Signe, der er en dansk-svensk gårdhund. De lange arbejdsdage kommer nemlig til at få ud over hundeluftningen, nu hvor hendes drenge er blevet voksne og er mindre hjemme.


 

 

 

Aktiviteter i Greve Nord
thors collage

Her kan du se alle de mange aktiviteter og tilbud, som vi har i Greve Nord.
Læs mere

Bankospil i hele 2017

banko - web

Kom og vær med - skriv dem i kalenderen med det samme

Læs mere her