MatematikFessoren og 8.A har indtaget Mælkebøtten


Af Sarah Z. Ehrenreich, Greve Nord Projektet

Otte unge fra Arenaskolen har sat sig for, at de vil være bedre til matematik. Derfor bruger de frivilligt en time hver torsdag eftermiddag til ekstra matematikundervisning hos MatematikFessoren i Mælkebøtten.

"Så tager vi den lige igen. Hvad er primtallene op til 20?" spørger matematiklæren Camilla Andreasen eleverne, og sammen gennemgår de primtals-rækken op til 20.
"Super fint! Det har I jo helt styr på nu, og det er rigtig godt, for det kan meget vel være noget af det, der dukker op i en færdighedsregning" fortsætter Camilla Andreasen, inden hun lader eleverne fortsætte med at lave individuelle øvelser med primtal på deres computere.
Primtal, potenser, brøker og procentregning er bare nogle af de matematikemner, som otte elever fra Arenaskolens 8.A kommer til at beskæftige sig med de næste uger, når de kommer til MatematikFessorens undervisning i Mælkebøttens IT-lokaler. MatematikFessor er et nyt tilbud, der skal styrke elevernes matematik forståelse, og i denne omgang er det altså otte elever fra Arenaskolen, der er udvalgt til at deltage i projektet, der er et samarbejde mellem firmaet MatematikFessor, Greve Nord Projektet og BRFkredit.

foto2Bedre til færdighedsregning og styrket selvtillid

Målet med lektionerne hos MatematikFessoren er, at de otte elever skal blive bedre til færdighedsregning og få en bedre forståelse for matematikkens logik og sammenhæng, så de er bedre rustet, når de skal til eksamen næste sommer.
"Men vi håber da også, at undervisningen kan give eleverne et selvtillidsboost, når de finder ud af, at de rent faktisk godt kan, og de begynder at kunne løse nogle opgaver, som de ikke havde troet, at de selv ville kunne finde ud af. Fordi vi har så få elever ad gangen er der større mulighed for at støtte den enkelte elev, og give dem nogle succesoplevelser med på vejen, der gerne skulle betyde, at de også har mod på at kaste sig mere ud i matematikundervisningen i skolen" siger Kasper Holst Hansen, der er manden bag MatematikFessor.

foto1


"Jeg er blevet bedre"

To af de piger der fast deltager i MatematikFessorens undervisning er Nadine og Dafina på henholdsvis 14 og 15 år. Og de har ikke noget imod at tage en ekstra times matematik efter den normale skoletid.
"Jeg synes, at det er et rigtig godt tilbud, og jeg kan mærke, at jeg er blevet bedre. Hvis der er noget, jeg ikke lige har forstået på skolen, så er det rigtig godt, at vi får det repeteret her. Så jeg er glad for at komme her" fortæller Dafina.
De to piger er begge meget glade for den måde, som undervisningen bliver delt op i.
"Det er lettere at huske det, som læreren forklarer, når man skal arbejde med det lige bagefter. Hvis der bliver gennemgået for meget op på tavlen først, så glemmer man hurtigt det, der blev forklaret i starten" forklarer Nadine, og Dafina fortsætter:
"Det er også godt, at der ikke så mange elever, for så kan man bedre få hjælp. Og det er heller ikke ligeså pinligt at spørge, hvis der er noget, man ikke helt forstår, som hvis man sad ovre i klassen."
Begge piger er da også blevet mere glade for matematikundervisningen i skolen også.
"Jeg var ikke udvalgt fra starten, men jeg spurgte faktisk min lærer, om jeg ikke også måtte komme med. Jeg kan godt lide matematik, og det er sjovere at blive endnu bedre" smiler Nadine.

Et frivilligt tilbud efter skole

Tilbuddet er et supplement til matematikundervisningen i folkeskolen, og foregår derfor efter skoletid. Eleverne er der frivilligt, og for de otte elever fra Arenaskolen betyder det, at de hver torsdag eftermiddag, skal gå direkte fra deres normale skoledag til en lektion hos Matematik-Fessoren.
Det er de samme otte elever, der har mulighed for at deltage i de 16 lektioner hos MatematikFessoren, som forløbet inkluderer. Eleverne er udvalgt af deres klasselærer, og da det er et frivilligt tilbud, er det op til eleverne selv at styre, hvor ofte de kommer hos MatematikFessoren. Interessen har dog været positivt stor, og der er gennemsnitligt seks elever hver torsdag.
"Vi har valgt, at det skal forgå frivilligt, for det skal være for de elever, der rent faktisk gerne selv vil gøre noget ved det og blive bedre. På den måde er de meget motiverede for at lære, når de kommer, og det giver jo et helt ideelt læringsmiljø" fortæller Kasper Holst Hansen.

foto 5
Tavleundervisning og opgaver på computeren

Undervisningen er en repetition af de grundlæggende matematikemner og udfordringer, som eleverne arbejder med i folkeskolen, men skiller sig ud i både undervisningsform og rammer. Hver torsdag er der to matematiklærere til de otte elever, hvilket betyder, at der er bedre tid til en-til-en-undervisning. Undervisningen består samtidig af lige dele fælles tavleundervisning og individuelt arbejde med opgaver på computeren, så eleverne selv kan sidde og arbejde opgaverne.
"Først underviser vi i fx brøker i 10 minutter og gennemgår, hvordan det hele fungerer, og derefter får eleverne selv lov til at arbejde med brøker på deres computere. Bagefter bygger vi så videre med et andet emne, og på den måde gennemgår vi 4-5 emner ved hver lektion. På den måde bliver undervisningen mere delt op, og eleverne skal ikke huske al tavleundervisningen, inden de får lov til at arbejde med det selv. Det betyder, at eleverne bedre forstår det, der bliver fortalt, og hvordan det skal bruges" forklarer Kasper Holst Hansen, der understreger, at formålet ikke er, at nå igennem hele 8.-9. klasses pensum på de 16 undervisningsgange. I stedet er det målet at sikre, at eleverne får styr på de mest grundlæggende matematiske emner.

200 opgaver udløser en hemmelig pakke
Som en del af tilbuddet til eleverne, kan de også gå ind og lave opgaver hjemme fra deres egen computer. De logger bare på online og kan så løse alle de opgaver, som de har lyst til. De kan selv vælge emnet, så de på den måde kan få styrket de, som det har svært ved.
Ligesom lektionerne i Mælkebøtten er det frivilligt, om eleverne vil lave de online-opgaver, men underviserne appellerer til, at eleverne skal bruge bare lidt fritid på matematikken også.
"Det er jo lige som alt andet, man glemmer det hurtigt, hvis man ikke holder det ved lige. Jeg ved godt, at I har travlt, men det kunne jo godt være, at I fik tid alligevel. Så skal vi ikke lave en aftale? Hvis I tilsammen har løst 200 opgaver derhjemme, inden vi mødes igen, så får I den her hemmelige pakke, når vi mødes på torsdag?" spørger Camilla Andreasen ud i lokalet, da torsagens lektion er ved at være forbi.
Eleverne kigger lidt rundt på hinanden og nikke så op til læreren. De vil gerne have den hemmelige pakke, der står og ser så fin ud ved siden af den elektroniske tavle. Derfor lover de Camilla, at det nok skal nå 200 online opgaver inden næste uge.

De skal fejres!

Når forløbet er færdigt i uge 24 bliver der afholdt en reception for eleverne. Hvad der præcist kommer til at ske, er endnu en hemmelighed. Men både undervisere, Greve Nord Projektet og BRFkredit er enige om, at det er vigtigt at vise eleverne, at de har gjort en rigtig god indsats, og derfor skal de fejres og dagen markeres.

Greve Nord Projektet er på pletten med kameraet, når der er reception, så husk at følge med her på siden.

foto4

 

Aktiviteter i Greve Nord
thors collage

Her kan du se alle de mange aktiviteter og tilbud, som vi har i Greve Nord.
Læs mere

Bankospil i hele 2017

banko - web

Kom og vær med - skriv dem i kalenderen med det samme

Læs mere her