Frivillig-portræt:

Isabella: På vores hold lærer vi dansk, som kan bruges i hverdagen


”Jeg vil gerne lære dem, hvordan de fx kan spørge om råd, hvis de er ude at handle eller starte en samtale med deres danske naboer, som måske åbner op for et nyt venskab til glæde for begge parter”

Af Sarah Z. Ehrenreich, Greve Nord Projektet

Når Isabella Tang Jespersen underviser i dansk i Aktivitetshuset i Askerød, er det primære fokus ikke altid på, hvorvidt eleverne fx formår at sætte den helt rigtige endelse på ordene.
”Når man er ved at lære et sprog, er det vigtigt, at man tør springe ud i det. Men det kan være meget svært, og der er mange faktorer, som spiller ind på, hvor godt og hurtigt, man lærer et andetsprog. Det ved jeg dels fra mit studie, dels fra mit eget liv. Min mor kommer fra Polen og har boet i Danmark i 38 år. Hun er blevet rigtig god til dansk, men hun har stadig ind imellem svært ved vokalerne og grammatikken. Ligesom mine elever, synes hun også, at det var lidt hårdt at skulle kaste sig ud i det danske sprog; for hvad nu hvis grammatikken ikke var på plads, eller hvad hvis hun ikke blev forstået?”, siger Isabella og fortsætter:

Isabella 2

”Man kan altid bygge ovenpå og finpudse sproget. I første omgang er det ikke så vigtigt, om al den hårde grammatik er helt korrekt. Det handler i højere grad om, at eleverne tør tale og kommer i gang med at bruge sproget aktivt. Det er heldigvis gået min mor rigtig godt, og hun er blevet en stor fordel i mit arbejdsliv. Via min mor ved jeg, hvor de dansksproglige problemer kan ligge.’”

Hverdagsdansk
Siden september 2017 har Isabella hver mandag og hver anden torsdag eftermiddag siddet klar med kladdehæfter, blyanter, opgaveark og nogle gange dagens gratisavis i Aktivitetshuset.
Hun underviser frivilligt, og en stor del af hendes motivation består i, at hun gerne vil styrke elevernes møde med den danske hverdag, som de bor midt i.
”Jeg vil gerne lære dem sproget og være medvirkende til, at de får selvtillid nok til også at bruge det. Både på et helt lavpraktisk hverdagsniveau til brug på indkøb, ringe til børnenes skole osv., men også på et mellemmenneskeligt niveau, hvor de med tiden vil kunne tale om mere nuancerede og abstrakte emner. Mange af mine elever bryder sig ikke om at forsøge at tale dansk, idet de er bange for ikke at blive forstået. De har prøvet på dansk med børnene derhjemme, men det har desværre ikke været en succes. ”Mine børn griner ad mig,” siger de fleste af eleverne. Jeg har sagt til dem: I skal ikke finde jer i det. Jeres børn skal hjælpe jer med dansk i stedet for at tage modet fra jer. Og hvis de ikke hører efter, kan I sige til dem, at jeres lærer har sagt, at det skal være sådan,” griner Isabella.

Ingen er til grin
Danskholdet i Aktivitetshuset har den fordel, at ingen bliver til grin. Her kan eleverne gå til dansk på et lille hold, hvor det trygge læringsrum er omdrejningspunktet.

Isabella 1

Som en del af de teknikker, Isabella bruger i undervisningen, hjælper eleverne hinanden med fx at oversætte, udtale og at stave
”Her tør alle åbne munden uden af frygte at blive til grin. For alle her synes, at det er virkelig svært at tale dansk. Særligt udtale og brugen af ordenstal volder de fleste på holdet kvaler. Dansk er ikke et let sprog bl.a. fordi, det ikke er særlig lydret. Og som eleverne udtrykker det, fordi danskerne taler ret hurtigt og utydeligt. Der er mange stumme bogstaver, ord med flere betydninger, ord der udtales ens, men betyder noget forskelligt, og nogle vokaler, som ikke findes på andre sprog. Flere af eleverne er ikke vant til det latinske alfabet, så det er en helt ny verden for dem,” påpeger Isabella og fortsætter:
”Men de knokler virkelig for at lære det, og deres engagement er stort. Jeg kan mærke, at de virkelig gerne vil.”

Det skal være en succesoplevelse
Der er mellem 6-10 deltagere på holdet hver gang, og det er primært kvinder, - der er kun én enkelt mand. Eleverne er der frivilligt, og de kommer oprindeligt fra mange forskellige steder i verden. Undervisningen er gratis for beboere i Greve Nord og fungerer både som supplement til sprogskolernes undervisning og som undervisningstilbud til beboere, som har levet i Danmark i mange år.
”Jeg elsker at undervise. Selvom det naturligvis kræver en del af mig, at eleverne er på så forskellige niveauer, er det også med til at gøre det spændende. For så er jeg nødt til at skræddersy undervisningen ved at planlægge opgaver, som passer til begyndere, let øvede og øvede. Jeg går meget op i, at de skal føle, at de lærer noget, når de er her. Derfor tager jeg udgangspunkt i den enkelte elevs dansksproglige niveau, så det kan blive en succesoplevelse, og ingen føler, at niveauet er alt for højt og derfor giver op, eller for lavt og derfor føler sig understimuleret,” siger Isabella, der også selv bor i Greve.

Nogle af de opgaver, som eleverne beskæftiger sig en del med, er sproghandlinger. Her opsættes hverdagsscenarier, som eleverne skal gennemspille, så de kan lære at italesætte de forskellige situationer.
Det kan fx være fra supermarkedet, hvis man skal spørge om hjælp, hvis man møder naboen på opgangen eller sådan nogle ting.

Vi griner, mens vi lærerIMG 0051 web
32-årige Isabella er uddannet bachelor i Interkulturel Pædagogik og Dansk som andetsprog fra Syddansk Universitet i Odense. Hun blev færdiguddannet i 2015, og rollen som lærer falder hende efterhånden ret naturlig. Hun har både undervist voksne på sprogskolen UC Plus og været støttelærer i modtageklassen på Hedelyskolen. Da hun studerede i Odense var hun frivillig dansktræner på biblioteket i Vollsmose.
”Jeg så, at Greve Nord Projektet søgte frivillige danskundervisere, og så tænkte jeg: Det er lige mig! Og det er det også. Jeg er meget glad for at være her. Eleverne er også meget glade for at komme her, og de fortæller tit, at de føler sig velkomne. Det er vigtigt for mig som underviser, at alle føler sig trygge og velkomne,” siger hun.

Isabella fortæller, at det sociale samspil i gruppen også er en meget vigtig faktor. En del af kvinderne kender hinanden i forvejen, men der dannes også nye bekendtskaber på danskholdet, mens der øves vokaler, stumt h og blødt d.
”Vi griner også og hygger os, mens vi er her. Ikke af hinanden, men med hinanden. Der er en virkelig god, afslappet stemning, der gør, at eleverne tør åbne op og prøve kræfter med sproget. Men det er ikke ensbetydende med, at der går snakkeklub i den. Alle eleverne er yderst motiverede for at lære, og de kaster sig ud i det hver gang med ny energi,” siger hun. 

Plads til det, der fylder
Gennem erfaring fra sin uddannelse og som underviser på sprogskolen og i modtageklassen har Isabella fået en masse gode redskaber og opgaveinspiration til at lære det danske sprog fra sig.
Men selvom hun hver gang har forberedt en plan over, hvad eleverne skal lære den dag, er det ikke sikkert, at det er det eller al det planlagte, der bliver gennemgået.
”Det er en stor fordel, at der ikke er lige så faste rammer her, som på en sprogskole. Her er plads til, at vi kan ændre i planerne, hvis der er noget, der er vigtigere, eller hvis der opstår en situation, hvor det giver mere mening, at vi taler om noget andet. Vi er ikke på samme måde bundet af en fast pensumplan, hvilket giver rigtig god mening for dette hold. Det er også ret befriende for mig, da jeg så i samråd med eleverne kan bestemme undervisningsindholdet,” fortæller hun.

Isabella 3Isabella forklarer, at det fx kan være, at en af eleverne har et spørgsmål, som leder snakken i en helt anden retning, eller at der er en aktuel situation, som eleverne gerne vil tale om.
”Hvis jeg så kan se, at der her er mulighed for at øve dansk på en anden måde, så følger vi den tangent. Det handler om, at eleverne skal lære at kunne formulere sig på dansk, og engagementet er jo meget større, hvis det er et emne, som de synes, er interessant. Vi bruger meget tid på at debattere alle mulige ting, men det hele foregår på dansk, så de får øvet både udtale og udvidet ordforrådet,” siger hun

Mit danskhold betyder meget
Til februar skal Isabella starte sit kandidatstudie i Pædagogik- og Uddannelsesstudier og Kultur- og Sprogmødestudier på RUC. Selvom det betyder, at hun får travlt med selv at skulle lære, er det vigtigt for hende stadig at holde fast i danskundervisningen.
”Jeg vil helt sikkert stadig holde fast i min undervisning her. Mit danskhold og mine elever betyder rigtig meget for mig, og det giver mig en stor personlig tilfredshed og glæde. Selvom der er en del arbejde i både planlægning, og mens jeg er her, så giver det bare så meget mere igen, fordi jeg kan se, hvordan eleverne rykker sig. Jeg er træt, men altid rigtig glad, når jeg går herfra,” siger Isabella.bogstaver
I sidste uge havde eleverne lavet en overraskelse til hende. De havde lavet dejlig mad fra deres hjemlande og havde købt hende en gave også. De ville nemlig gerne vise hende, at de værdsætter, at hun frivilligt bruger så mange timer på danskundervisningen.
”Jeg blev simpelthen så rørt. Tænk, at de havde gjort det for mig. Det var en rigtig hyggelig eftermiddag, hvor vi sludrede, på dansk naturligvis, og spiste den lækre mad. Så da jeg gik hjem den dag, var jeg ikke så træt i hovedet af at undervise, men mest træt og meget mæt ovenpå al den dejlige mad,” griner hun.

Ledige pladser
Der er stadig ledige pladser på Isabellas danskhold, og alle er velkomne. Man behøver ikke bo i Askerød. Kontakt Greve Nord Projektets koordinator Dorthe Korshøj på tlf. 60 35 46 61 eller Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den., hvis du vil høre mere.

Aktiviteter i Greve Nord
thors collage

Her kan du se alle de mange aktiviteter og tilbud, som vi har i Greve Nord.
Læs mere