Skræddersyet danskundervisning af kyndig underviser

Greve Nord Projektet tilbyder dansk i et trygt læringsrum med plads til både hverdagsdansk og avanceret ”grammatiknørderi”

Læring gennem hoved og krop

Isabella har været frivillig danskunderviser i Stamhuset i Askerød siden 2017. Med en bachelor i Interkulturel Pædagogik og Dansk som Andetsprog samt erfaring fra et sprogcenter i Hundige går hun til undervisningen med stor faglighed, kreativitet og øje for de forskellige niveauer.

Da corona kaldte på kreative løsninger, gav hun eneundervisning udendørs i form af ”walk and talks”. Dette var et tilbud, som eleverne syntes, at de lærte meget af. Når hoved og krop bliver aktiveret samtidig, lagres den nye information nemlig bedre i hukommelsen. Et klasseværelse udskiftet med natur og fysisk aktivitet bød på andre ting at tale om, og for mange blev samtalen mere fri end i de vante læringsrammer.

Meningsfyldt differentieret dansk

Isabella er nu i virksomhedspraktik i Greve Nord Projektet, hvilket har givet mulighed for mere danskundervisning end tidligere. Undervisningen er igen rykket indenfor og dermed er naturens rammer væk. Omvendt er de mere praktiske undervisningsmuligheder og holdstemningen tilbage. Elevernes engagement, ihærdighed og gode humør er rykket med ind i huset, og det betyder meget for Greve Nords beboere at kunne gå til dansk et sted, hvor de bliver mødt lige dér, hvor de er.

Gennem årene har mange af elevernes tilbagemeldinger været, at et praktisk anvendeligt dansk har stor betydning for deres hverdagsliv og for mulighederne for at deltage i fællesskaber.

Alle Isabellas 13 elever kommer med meget forskellige læringsforudsætninger og behov, hvorfor der er oprettet et begynder- og et fortsætterhold. Disse ligger onsdage og fredage. Nogle elever får også eneundervisning, som er skræddersyet til deres danskfaglige niveau, behov og interesser. Eksempelvis elsker én af eleverne at nørde grammatik, hvilket han får lov til sammen med Isabella, der med sprogfaglig baggrund ligeledes elsker at nørde sprog.